Co je to vlastně velkoplošný digitální tisk a co to znamená? Zjednodušeně řečeno, znamená to potisk velkých ploch z nejrůznějších materiálů digitální technologií. Z uvedeného je patrno, že chceme-li pochopit, o čem je řeč, musíme dovysvětlit nové výrazy, které se vynořily v souvislosti s pojmem „velkoplošný digitální tisk“.

Takže. Vysvětlovat „potisk velkých ploch“ by bylo přinejmenším nošení dříví do lesa a pustíme se rovnou dál. Jak jsme se zmínili v začátku, moderní velkoplošné technologie umožňují potiskovat nejen papír, jako je tomu u „obyčejných“ laserových, případně inkoustových tiskáren připojených k počítači, ale i další nejrůznější materiály. Ještě v nedávné době byl potisk pevných podkladů velmi problematický a velkoplošný digitální tisk se omezoval na tisk „z role“, to znamená, že u digitálního tiskového ploteru byla nějakém držadlu zavěšena role papíru, samolepící fólie, plachtoviny nebo jiných speciálních materiálů. Fólie se postupně odmotávala, aby se na druhé straně stroje zase natáčela na novou roli, nebo padala do koše, který k tomu byl určen. Dnes jsou moderní tiskové digitální stroje vybaveny tiskovou stolicí, kam lze umístit například tabuli z pěněného PVC. Tento materiál se běžně používá v reklamní branži jako nosič reklamy. Touto technologií odpadá pracný tisk na fólii, následné zalaminování tisku a nalepení na plastovou tabuli. Velkoplošný digitální tisk produkovaný těmito moderními tiskárnami již nevyžaduje laminaci, protože je u nich už technologicky vyřešena stálobarevnost a odolnost potisku nejen vůči povětrnostním vlivům, ale i UV záření.

Potiskovat rolové materiály samozřejmě tyto tiskové stroje umí pořád. To proto, že princip aplikace barvy na podkladový materiál zůstal stejný. V prostoru tisku nanáší digitální trysková hlavice řízená počítačem bod po bodu tiskový motiv. Skládáním čtyř základních barev lze docílit téměř jakékoliv barevné škály. Princip míchání čtyř základních barev pro dosažení plnobarevného efektu byl známý už v dávných dobách, kdy jiné, než klasické technologie tisku neexistovaly. Použití barevného schématu CMYK – neboli Cyan, Magenta, Yelow a blacK, jak se tyto základní barvy nazývají, otevírá pro velkoplošný digitální tisk naprosto netušené a prakticky neomezené možnosti.

Trochu nostalgicky musím připomenout doby, kdy se velkoplošné reklamy nedaly dělat jinak, než že jsme nakoupili fasádní barvy, vyrobili šablony a nechali postavit lešení. Pak se pomocí šablon nakreslily obrysy log, textů a grafických motivů přímo na fasádu budovy a nakonec se vybarvily jako omalovánky. Tohle všechno byla práce na několik dnů a s takovou reklamou se počítalo na roky. Dneska prostě nastoupí velkoplošný digitální tisk a mnohem krásnější, pestřejší a barevnější reklamu vytiskne na plachtu. Její velikost je díky dalším technologickým „zázrakům“ prakticky neomezená. A po skončení reklamní kampaně se prostě vyhodí a vymění za novou. A tak díky zázraku jménem velkoplošný digitální tisk může být Vaše reklama stále aktuální.